Kotvení

Úvod do správného kotvení: Proč je důležité?
Mnozí jachtaři si myslí, že kotvení je jen o tom hodit kus železa přes palubu a doufat, že se loď ráno probudí na stejném místě. Omyl! Správné kotvení je základní dovednost, která rozhoduje nejen o pohodlí a klidném spánku, ale také o bezpečnosti celé posádky. Kdo by chtěl uprostřed noci zjistit, že se loď rozhodla vydat na samostatnou plavbu vstříc skalnatému pobřeží? Já tedy rozhodně ne.

Typy kotev a jejich použití
Kotva není jen kus železa, je to vaše pojistka proti dobrodružstvím nechtěného typu. Mezi nejznámější typy kotev patří například:
-
Fisherman (admirálská kotva) – krásná klasika, ale pro moderní jachting trochu nepraktická.
-
CQR (pluhová kotva) – spolehlivá a oblíbená mezi zkušenými mořskými vlky.
-
Delta – ideální kompromis mezi cenou a výkonem, oblíbená hlavně v Chorvatsku.
-
Bruce – drží dobře v bahně i písku, ale v kamenitém dnu občas zazlobí.
-
Danforth – lehká a snadno skladná, skvělá jako záložní kotva.
-
Mushroom – speciálka spíš pro menší lodě nebo bóje.
Na charterových lodích bývá hlavní kotva nejčastěji Delta nebo Bruce, vážící kolem 10–30 kg. A věřte mi, tahle váha vám úplně stačí k tomu, abyste si procvičili svaly.
Jak vybrat správné místo pro kotvení
Ne každá zátoka je vhodná k tomu, abyste tam strávili noc. Co tedy sledovat při výběru místa?
-
Hloubka – Ideálně 3–10 metrů. Na hlubších místech potřebujete delší řetěz než má vaše loď k dispozici. Kotvit na hloubce 30 metrů s řetězem 50 metrů? To je jako jít v létě do Krkonoš v žabkách – jde to, ale není to rozumné.
-
Podloží dna – Nejlepší jsou písek s jílem nebo bahno. Skála nebo hustá tráva jsou jako ledová plocha pro bruslaře-amatéra: klouže to a nedrží.
-
Šířka zátoky – Počítejte s tím, že loď se na kotvě otáčí. Úzké zátoky jsou krásné na pohlednice, ale když vás vítr přitlačí ke břehu? Už to taková romantika není.
-
Směr větru – Vítr foukající ze zátoky ven = paráda. Vítr foukající do zátoky? Radši rychle pryč.
A pamatujte – vždycky mějte plán B! Ne každé místo vás přivítá s otevřenou náručí.
Nejčastější chyby při kotvení a jak se jim vyhnout
Když pozoruju některé kapitány při kotvení, mám pocit, že právě sleduji komedii od Charlieho Chaplina. Jakým chybám se tedy určitě vyvarovat?
-
Krátký kotevní řetěz – Zlaté pravidlo: délka vypuštěného řetězu by měla být aspoň 3–5násobek hloubky plus výška přídě.
-
Kotvení příliš blízko jiných lodí – Ano, určitě je fajn si popovídat s posádkou vedlejší lodě, ale rozhodně ne ve tři ráno po nechtěné kolizi.
-
Nezohlednění předpovědi počasí – Pokud je bouřka na cestě, asi nebude nejlepší nápad stát v otevřené zátoce směrem k větru.
-
Špatná komunikace s posádkou – Zmatkování ještě nikdy nikomu nepomohlo.
Každé místo má svá specifika:
Praktické rady pro bezpečné kotvení v různých podmínkách
-
V Chorvatsku často narazíte na bóje nebo mola – využijte je! Ale pozor na lana v lodním šroubu, zvlášť pokud jste šikovní jako já.
-
V Řecku se bez klasického kotvení těžko obejdete. Doporučuji naučit se "kotvení zádí k molu". Vypadá to elegantně a navíc ušetříte místo ostatním.
-
Pokud fouká silnější vítr z boku při couvání k molu, spusťte kotvu dál od mola a udržujte řetěz napnutý. Loď pak nebude poletovat ze strany na stranu jako papírový drak.
-
Vyvázání lodě u břehu - pokud se chystáte vyrazit na pevninu a budete kotvit u břehu, vyvázejte své plavidlo na dvě ideálně neopotřebovaná lana na dva pevné body na břehu. Samozřejmě kotva vepředu nesmí chybět.
Co dodat na závěr?
Kotvení je prostě umění kombinované s trochou fyziky a selského rozumu. Začátečníkům doporučuji trénovat za klidných podmínek a postupně se propracovávat k náročnějším situacím.
Zkušeným harcovníkům pak připomínám: Nikdy nepodceňujte přípravu ani zdánlivě jednoduchý manévr! Jednou jsem taky podlehl dojmu vlastní geniality a skončil jsem s cizím kotevním řetězem zamotaným do toho mého... Jak říká klasik: „Chybami se člověk učí“.
Takže vzhůru do nových dobrodružství! Ať už budete kotvit kdekoliv na světě, přeji vám klidné noci bez nechtěných návštěv sousedních lodí či skalnatých břehů.
A pamatujte: Správné kotvení je základ šťastného života každého jachtaře!