Kotvení

Published by Plujeme on 14.04.2025
Kotvení

Úvod do správného kotvení: Proč je důležité?

Mnozí jachtaři si myslí, že kotvení je jen o tom hodit kus železa přes palubu a doufat, že se loď ráno probudí na stejném místě. Omyl! Správné kotvení je základní dovednost, která rozhoduje nejen o pohodlí a klidném spánku, ale také o bezpečnosti celé posádky. Kdo by chtěl uprostřed noci zjistit, že se loď rozhodla vydat na samostatnou plavbu vstříc skalnatému pobřeží? Já tedy rozhodně ne.

 

Typy kotev a jejich použití

Kotva není jen kus železa, je to vaše pojistka proti dobrodružstvím nechtěného typu. Mezi nejznámější typy kotev patří například:

 

  • Fisherman (admirálská kotva) – krásná klasika, ale pro moderní jachting trochu nepraktická.

  • CQR (pluhová kotva) – spolehlivá a oblíbená mezi zkušenými mořskými vlky.

  • Delta – ideální kompromis mezi cenou a výkonem, oblíbená hlavně v Chorvatsku.

  • Bruce – drží dobře v bahně i písku, ale v kamenitém dnu občas zazlobí.

  • Danforth – lehká a snadno skladná, skvělá jako záložní kotva.

  • Mushroom – speciálka spíš pro menší lodě nebo bóje.

 

Na charterových lodích bývá hlavní kotva nejčastěji Delta nebo Bruce, vážící kolem 10–30 kg. A věřte mi, tahle váha vám úplně stačí k tomu, abyste si procvičili svaly.

Jak vybrat správné místo pro kotvení

Ne každá zátoka je vhodná k tomu, abyste tam strávili noc. Co tedy sledovat při výběru místa?

  • Hloubka – Ideálně 3–10 metrů. Na hlubších místech potřebujete delší řetěz než má vaše loď k dispozici. Kotvit na hloubce 30 metrů s řetězem 50 metrů? To je jako jít v létě do Krkonoš v žabkách – jde to, ale není to rozumné.

  • Podloží dna – Nejlepší jsou písek s jílem nebo bahno. Skála nebo hustá tráva jsou jako ledová plocha pro bruslaře-amatéra: klouže to a nedrží.

  • Šířka zátoky – Počítejte s tím, že loď se na kotvě otáčí. Úzké zátoky jsou krásné na pohlednice, ale když vás vítr přitlačí ke břehu? Už to taková romantika není.

  • Směr větru – Vítr foukající ze zátoky ven = paráda. Vítr foukající do zátoky? Radši rychle pryč. 

A pamatujte – vždycky mějte plán B! Ne každé místo vás přivítá s otevřenou náručí.

 

Nejčastější chyby při kotvení a jak se jim vyhnout

Když pozoruju některé kapitány při kotvení, mám pocit, že právě sleduji komedii od Charlieho Chaplina. Jakým chybám se tedy určitě vyvarovat?

 

  1. Krátký kotevní řetěz – Zlaté pravidlo: délka vypuštěného řetězu by měla být aspoň 3–5násobek hloubky plus výška přídě.

  2. Kotvení příliš blízko jiných lodí – Ano, určitě je fajn si popovídat s posádkou vedlejší lodě, ale rozhodně ne ve tři ráno po nechtěné kolizi.

  3. Nezohlednění předpovědi počasí – Pokud je bouřka na cestě, asi nebude nejlepší nápad stát v otevřené zátoce směrem k větru.

  4. Špatná komunikace s posádkou – Zmatkování ještě nikdy nikomu nepomohlo.

Každé místo má svá specifika:

Praktické rady pro bezpečné kotvení v různých podmínkách

  • V Chorvatsku často narazíte na bóje nebo mola – využijte je! Ale pozor na lana v lodním šroubu, zvlášť pokud jste šikovní jako já.

  • V Řecku se bez klasického kotvení těžko obejdete. Doporučuji naučit se "kotvení zádí k molu". Vypadá to elegantně a navíc ušetříte místo ostatním.

  • Pokud fouká silnější vítr z boku při couvání k molu, spusťte kotvu dál od mola a udržujte řetěz napnutý. Loď pak nebude poletovat ze strany na stranu jako papírový drak.

  • Vyvázání lodě u břehu - pokud se chystáte vyrazit na pevninu a budete kotvit u břehu, vyvázejte své plavidlo na dvě ideálně neopotřebovaná lana na dva pevné body na břehu. Samozřejmě kotva vepředu nesmí chybět.

 

Co dodat na závěr?

Kotvení je prostě umění kombinované s trochou fyziky a selského rozumu. Začátečníkům doporučuji trénovat za klidných podmínek a postupně se propracovávat k náročnějším situacím.

 Zkušeným harcovníkům pak připomínám: Nikdy nepodceňujte přípravu ani zdánlivě jednoduchý manévr! Jednou jsem taky podlehl dojmu vlastní geniality a skončil jsem s cizím kotevním řetězem zamotaným do toho mého... Jak říká klasik: „Chybami se člověk učí“.

 Takže vzhůru do nových dobrodružství! Ať už budete kotvit kdekoliv na světě, přeji vám klidné noci bez nechtěných návštěv sousedních lodí či skalnatých břehů.

 A pamatujte: Správné kotvení je základ šťastného života každého jachtaře!

Nejnovější Blog

14.04.2025

Nezapomenutelná plavba po Bora Bora: Kabinový charter

Představte si, že ráno otevřete oči a kolem vás se rozprostírá nekonečná tyrkysová laguna. Slunce vás jemně hladí po tváři a jediný zvuk, který slyšíte, je šumění vln a vzdálený smích delfínů. Ne, tohle není scéna z romantického filmu – tohle je realita na palubě kabinového charteru kolem Bora Bora!

14.04.2025

Jachting na Baltu

Když jsem poprvé oznámil kamarádům, že se chystám na jachting na Baltu, dívali se na mě, jako bych právě řekl, že plánuju dovolenou v sibiřském gulagu. "Na Balt? Vždyť tam je pořád zima, fouká a moře je studenější než vztahy mezi sousedy!" No jo, klasika. Všichni máme zafixované, že správná plavba lodí musí být někde v Karibiku nebo alespoň na Jadranu. Ale víte co? Balt má něco do sebe – a já vám řeknu proč.

14.04.2025

Paddleboard, parťák na lodi

Když se řekne dovolená na jachtě, většinou si vybavíte slunce, vítr ve vlasech, pohupování na vlnkách a občas možná i nějakou tu námořnickou historku. Ale co kdybych vám řekl, že existuje ještě jedna drobnost, která z nudného lenošení a popíjení drinků může udělat pořádnou akční jízdu? Dámy a pánové, dovolte mi představit paddleboard – nejlepšího parťáka na lodi vůbec!

Yacht Compass Yacht Compass needle
Načítání . . .